Friday, December 01, 2006

Fråga: Kissnödig med stånd?

"Hej! Jag undrar varför jag blir himla kissnödig efter att ståndet och kåtheten har lagt sig? Sen en annan fråga om ungefär samma sak hur ska man göra för att kissa ut allt för även om jag är jätte kissnödig så kommer det så lite. Är ofta kåt så det betyder ofta kissnödig. Jag vill inte gå till doktorn. Kan man träna? Kan man göra något?"/C.

Det är inte ovanligt att bli kissnödig när man är kåt och helt normalt. I RFSUs frågelåda finns en fråga: "Jag blir kissnödig när jag runkar" du kan läsa.

Det går att få stånd om man är riktigt kissnödig också. Om urinblåsan är riktigt full, kan den trycka på nerver som utlöser ett stånd, kan det vara så att du väntar så länge med att springa på toaletten när din blåsa är full, att detta hinner hända och att det är därför du får stånd vissa av gångerna? Blir du kissnödig när du är kåt eller efteråt? Du frågar om båda sakerna. Kan du försöka springa på toaletten innan du blir kåt, om du vet när du kommer att bli det? Då borde du inte ha så mycket i blåsan sedan efteråt.

Skälet till att du har svårt att kissa när du har stånd är ju att kroppen är gjord så för att man inte ska kissa av misstag under sex. Det är en smart funktion i kroppen som finns hos både tjejer och killar, men det kan kännas frustrerande om man är väldigt kissnödig. Ta någon minut för att tänka på något avtändande och försök sedan igen.
Om du däremot har svårt att kissa ut allt även när du inte har stånd, bör du ringa läkare, för då kan det bero på något helt annat, tex problem med prostatan.

Hoppas det här hjälpte. Om du känner att du har fler frågor om det här, så rekommenderar jag att du ringer RFSU-kliniken eller en ungdomsmottagning så du kan diskutera direkt och få svar på dina frågor. RFSU-kliniken har en telefontid då det finns en barnmorska som svarar på frågor över telefon. Du slipper gå dit och kan vara anonym. De har telefontid måndag klockan 11–12 samt tisdag-torsdag klockan 9–10 på telefon 08-692 07 70. Läs mer om telefontider och nummer till kliniken här. Du är välkommen att höra av dig hit igen annars.

Hoppas det här var till någon hjälp. Lycka till!