Tuesday, January 23, 2007

Fråga: problem med att bli våt

"Hej, jag har en fråga. Jag är rätt ofta rätt torr vid sex, jag har svårt att bli våt och ibland är det nästan omöjligt. Jag frågade min barnmorska om det och hon sa att det var min kropps sätt att säga ifrån och att jag skulle låta bli att ha sex då. Men isåfall skulle jag ju aldrig ha sex! Jag vill ha sex och jag kan vara jättekåt i huvudet och till och med komma men utan att bli våt. Däremot kan jag inte ha samlag och det är jättejobbigt. Vad ska jag göra?" /L.


Vissa tjejer kan ha svårt att bli tillräckligt våta, trots att lusten finns. Din barmorska hade delvis rätt, man ska respektera sin kropp och många tjejer har sex utan att egentligen vilja och vara tillräckligt kåta. Men det finns även tjejer som har svårt att bli våta och lubricerar mindre. Det kan bli en ond cirkel där tjejen ligger och oroar sig för att hon inte blir våt och ligger och tänker på det under sexet. Tjejer med det här problemet berättar att de kan ligga och tänka på om de är våta nog att ha samlag under förspelet och därför inte kan njuta och blir ännu torrare och att det blir en ond cirkel som bara gör det värre.

Jag tycker att du ska testa att använda glidmedel. Använd glidmedel redan vid förspelet och se till att killen smeker dig så du verkligen hinner komma igång. Vissa tjejer blir rejält våta om de bara får lite starthjälp med glidmedel som gör det skönare att bli smekt och kan få dem att sluta oroa sig.
Det är mycket som ska hända i kroppen när en tjej blir kåt, se till att ta dig tid så du inte har samlag för tidigt tack vare glidmedlet och gör dig illa. Ett silikonbaserat glidmedel håller längst och ger bäst glid, rekommenderar varmt Pjur woman (se nedan).

En möjlig orsak till ditt problem kan vara p-piller eller andra hormonpreventivmedel som ofta torkar ut slemhinnorna. Stress, sömnbrist och dåliga matvanor eller vätskebrist kan också bidra. Tänk även på att inte torka ut underlivet med stark tvål. Testa med glidmedel, ta det försiktigt och lycka till!

Läs gärna de andra inläggen om glidmedel här på bloggen, tex
Fakta Glidmedel
Tips: Pjur woman
Introducera glidmedel för partner.

No comments: