Thursday, November 23, 2006

Fråga: Bisexuell kompis

"Hejsan. En vän till mig har nyligen berättat att hon är bisexuell. Vi reagerade inte så mycket, för vi blev inte så förvånade. Vi har givetvis inget emot det och det sa vi till henne men hon verkade besviken på något sätt över vår reaktion. Hur kan jag stötta henne på bästa sätt?" /Anne

Vad kul att du vill stötta din vän.
Du tyckte att hon verkade besviken, och jag kanske har en förklaring på det. Att komma ut med sin bisexualitet eller homosexualitet kan för många vara en rätt pressad situation, så förmodligen var hon nervös och/eller spänd inför sitt avslöjande. Jag har hört från många homo- och bisexuella att de blivit besvikna över även positiva reaktionerna för att folk inte har reagerat "tillräckligt mycket". En vän till mig berättade att det var en så stor händelse för henne att inse att hon var bisexuell, att hon på något sätt ville att folk skulle reagera lika starkt som hon hade gjort. Det tog ett litet tag för henne att lugna ned sig och inse att folk faktiskt hade reagerat helt rätt. Många som precis har upptäckt sin rätta sexualitet kan också vilja berätta om det för alla i sin omgivning, de känner ett behov av att berätta det för hela världen, vilket kan leda till besvikelser.

Det finns flera sätt du kan stötta henne på, att visa intresse är ett sätt. Fråga henne hur hon kom fram till det, hur det känns, hur hon mår, hur hennes familj och vänner har tagit nyheten. Visa lite extra intresse nu till en början och lyssna på henne, hon vill kanske prata om det. Det kan vara en bra idé att tänka lite extra på att inte kalla framtida partners "han" eller "din framtida pojkvän" utan försöka vara könsneutral eller säga "hon eller han", då hon kan vara lite extra känslig för det. Det är nog de tips jag kan ge, men framför allt, prata med henne. Fråga henne hur du kan stötta henne!

Lycka till!