Saturday, November 04, 2006

Fakta: P-piller

P-piller - The good, the bad, the ugly...

Fördelarna med p-piller är givetvis att det är enkelt att ta ett piller varje dag och sedan kunna ha sex utan att oroa sig för att bli gravid. Men nackdelarna är många, och många tjejer mår dåligt av p-piller. Det läskiga är att biverkningarna ofta kommer smygande och att många tjejer inte märker att deras sexlust blir mindre och att humöret blir sämre - förrän de slutar.

Jag har pratat med många tjejer som har ätit p-piller, medan de åt p-piller var de jättenöjda, de tyckte att det var toppen, enkelt och säkert. Samma tjejer slutade med p-piller några år senare, av olika anledningar. Alla sa samma sak, de var mycket gladare numera:
"det var som en dimma lättade", "min kille säger att jag aldrig får börja äta dem igen, jag är mycket gladare nu", "jag har mycket mindre PMS, förut hade jag det i en vecka, nu bara i någon dag innan mens", "allt är så mycket klarare, jag är så mycket gladare nu".
Alla var också rörande eniga om att de hade mer sexlust, jag pratade med dem vid helt olika tillfällen och de känner inte varandra, men alla sa att de hade mycket högre sexlust och bättre sex sedan de slutade. Detta trots att de använde kondom, vilket ingen av dem var förtjusta i från början.

Nackdelarna med p-piller är många:
1. Minskad sexlust för många. Kan även ge problem med torrhet.
2. Sämre humör, många blir deprimerade eller allmänt nere.
3. Finns en risk för blodproppar, även livsfarliga sådana.
4. Kan ge fler och värre svampinfektioner.
5. Ökar risken för bröstcancer, särskilt när man börjar ta dem tidigt så kan risken ökas med så mycket som det dubbla.
6. Många tjejer glömmer ta ett piller då och då, och då finns det en risk för att man blir gravid.
7. Viktuppgång.
8. P-piller kan ev ge vestibulit, (i stort sett) alla tjejer med vestibulit har ätit p-piller.
9. Tjejen är den enda som tar ansvaret.
10. Om tjejen blir sjuk eller kräks så minskar effekterna av p-pillret.
11. De kräver recept och årliga läkarkontroller.

Kostnaden då? Många tror att det blir mycket billigare med p-piller. Unga tjejer under 23 år får subventionerat och väldigt billiga piller. Efter det kostar p-piller ungefär 200-230 kronor per kvartal, dvs 800 kronor per år.
Om man köper kondomer på nätet för 4.90 styck, motsvarar det tre kondomer i veckan. (Med tanke på att svenskar i genomsnitt har sex 2 gånger i veckan, men inte under mens, så är kondomer alltså billigare.) Tre kondomer i veckan blir på ett år: 764 kr.

P-piller kan ge sköra och/eller torra slemhinnor, vilket kan ge smärtor vid samlag. P-piller stoppar inte bara ägglossningen utan påverkar även livmodersekretet, vilket gör att man kan bli "torrare" och ha svårare för att bli våt, vilket givetvis inte är en höjdare vid samlag.

En annan biverkning är viktökning:

"När jag började med p-piller så gick jag upp massor i vikt, nästan tio kilo på bara två år, fast jag åt som tidigare. Jag fick dessutom massor av hudbristningar över höfterna och låren som jag nu kommer ha för evigt. Min barnmorska sa att det absolut inte kunde vara p-pillren så jag trodde inte att det berodde på dem. När jag började gå hos en ny barnmorska och jag nämnde det för henne, så sa hon att det absolut kunde bero på pillren! Jag fick byta sort och gick omedelbart ned flera kilo och kunde hålla vikten igen. Om de ljuger om en sådan sak, vad kan de mer ljuga om?"


Man tror även att det finns ett samband mellan vestibulit och p-piller:
"Min läkare som behandlade mig för min vestibulit sa genast åt mig att sluta med p-pillren. Jag slutade motvilligt och märkte först ingen skillnad i vestibuliten. Men efter ett antal månader blev det en jättestor skillnad, från att alltid ha ont vid sex, så har jag det nu nästan aldrig. Det förändrade allt."


Läs gärna DNs artikelserie om p-piller:
Biverkningarna tas inte på allvar
Vanligt att p-piller påverkar humöret
Oattraktivt forska om sexlust
Min sexlust försvann med p-piller
Man ska inte bara ge ett recept

Aftonbladet har också haft en artikelserie vid namn "Hormoner hela livet"
148000 kvinnor äter hormoner – trots alla risker
Minst 48 svenska kvinnor döda av p-piller
P-piller förstör sexlusten
Det finns fler, se länkar från dessa artiklar.