Thursday, November 23, 2006

Fråga: Öka sexlusten?

"Jag undrar hur jag kan öka min sexlust. Jag har på senaste tiden fått mycket mindre sexlust och det tar evigheter för mig att bli kåt. Det känns inte alls bra, jag vill ju ha sex, men lusten vill sig inte riktigt. Har haft rätt stressigt på jobbet, kan det vara det? Vad kan jag göra?" /T


Det är lätt att hamna i en negativ spiral där man stressar, tänker på jobb, funderar och oroar sig hela dagarna. Då blir kroppen inte alls inställd på sex när det är dags, och det är inte så konstigt.
Sexlusten börjar i hjärnan, tänk dig att du behöver ge din hjärna ett långt förspel. Börja redan på vägen hem med att städa ur hjärnan på alla jobbtankar och alla måsten, börja sedan fantisera om vad du vill göra i sexväg, vad du tänder på och din partner. Det kan ta ett tag innan man lär sig tänka om, och du måste göra ett medvetet val att tänka på sex och fantisera om det, men så småningom går det nästan av sig självt. Tillslut kommer du att tänka sexiga tankar så fort du går från jobbet och se saker som påminner dig om sex i precis allt, reklam, skyltar etc. Ett annat tips är att läsa erotisk litteratur, eller böcker med sexscener du tycker om innan du kryper i säng.

Förklara för din partner att du behöver extra långa förspel och hjälps åt med att hetsa upp varandra i god tid. Försök kåta upp varandra ett tag innan sexet, prata om sex, skicka snuskiga sms, eller liknande. Det kan lätt kännas tråkigt om det blir rutin på att göra sig iordning på kvällen och krypa i säng för att sedan ha sex. Försök att hångla och påbörja något i soffan istället, eller i köket...

Lycka till!