Wednesday, November 29, 2006

Fråga: HIV-test?

"Hej. Jag hade för ett tag sedan (oskyddat) sex med en kille. Jag vet att han har tagit droger och jag är livrädd för att han kan ha HIV och vill testa mig. Jag frågade på ungdomsmottagningen, men de sa att jag förmodligen inte är smittad och försökte lugna mig bara. De sa att de inte testar för hiv. Vad ska jag göra?" L.


Jag har hört från flera personer att de inte fått någon hjälp när de har varit oroliga och velat testa sig, jättetråkigt. Ungdomsmottagningar gör inte hiv-test, men det finns andra mottagningar som gör det och de borde ha hänvisat dig vidare.

Noaks ark har en gratis rådgivningstelefon på telefon 020-78 44 40.
De har även en sajt som finns här med mer information. Där har de även en lista på mottagningar som gör hiv-test. Välj en nära dig, ring dem och gå dit snarast möjligt och gör ett test!

Även om det förmodligen inte är någon fara, så ska du inte behöva gå runt och vara orolig, det är bättre att testa dig och veta. Skulle du vara smittad så är det bäst att du får veta det så snart som möjligt, så du inte smittar andra och kan få hjälp. Är du inte smittad så kan du känna dig trygg och lugn igen, och kanske vara försiktigare nästa gång.

Testa dig och lycka till!