Monday, November 06, 2006

Fråga: Måste jag använda p-piller?

"Hejsan. Jag är en tjej på 17 år som varit på ungdomsmottagningen två gånger för undersökning. Båda gångerna försökte barnmorskorna övertyga mig om att jag borde börja med p-piller och pratade om hur bra det var. En vän till mig gick nyligen och fick p-piller, när hon berättade att hon och hennes kille hade använt kondom i nästan ett år, så hade barnmorskan varit förvånad över att de 'hade stått ut så länge'. Varför kan jag inte fortsätta med kondom? Är p-piller så mycket bättre? Använder alla 'seriösa' par piller? Jag tycker att det är läskigt med alla biverkningar." /Linda


Du måste självklart inte äta p-piller! Barnmorskor kan verkligen pressa unga tjejer att ta p-piller. Om du är nöjd med att använda kondom så fortsätt med det! Kondom är på många sätt överlägset som preventivmedel.

Jag vet vad du menar, på många sätt pressar samhället tjejer att ta p-piller. I vissa vänskapsgäng är p-piller synonymt med ett "riktigt" sexliv. Låt dig inte påverkas av detta. Kondom är ett enkelt och bra preventivmedel och faktiskt mycket säkert. Fördelarna är många, ni kan båda hjälpas åt med att ta ansvar för ert preventivmedel, och ni vet båda två när den är på. Det går att beställa kondomer billigare och i storpack på nätet, köp helst kända märken så du är säker på att det är bra kvalitet.

Det viktigaste när man använder kondom är
1. Ha den på under hela samlaget. Börja inte utan.
2. Trä på den ordentligt, pressa ut luften i toppen.
3. Sluta när han har fått utlösning och håll i den när penisen dras ut.

Kondomer är lätta att ha med sig överallt, går att köpa nästan var som helst och påverkas inte av att du är sjuk som piller kan göra. Om någon ifrågasätter varför du inte äter p-piller så svara att du inte har lust med biverkningarna, eller om du hellre vill det så säg att de inte passar din kropp. Läs gärna med om kondomer i mitt faktainlägg om kondomer.

Skälet till att ungdomsmottagningarna pressar tjejer att ta p-piller är flera:
1. Det är enklare att ge en tjej ordern "ta en varje dag", än att förklara hur man använder kondomer eller andra preventivmetoder.
2. Ungdomsmottagningarna jobbar hårt för att få ned antalet oönskade graviditeter och aborter.
3. Många unga tjejer är osäkra och vågar inte kräva kondom, då är det enklare att ge dem piller.
4. Samhället är inriktad på att p-piller är bra och enkelt.
5. P-piller-företagen jobbar hårt på reklam och att sälja sina piller som bra och säkra. Kondomföretagen gör inte alls lika mycket reklam. Alla ungdomsmottagningar är överösta med broschyrer och reklam för olika sorters p-piller, men inga om kondomer.
6. Barnmorskorna tar för givet att unga tjejer inte tar hand om sig själva ordentligt och slarvar, då är det enklare med p-piller. De tar även ofta för givet att tjejer vill ha piller.

Läs gärna mina fakta om P-piller i ett separat inlägg!

Lycka till!