Tuesday, November 21, 2006

Fråga: Deppig av piller?

"Hej. Min flickvän har varit hemskt deppig på senaste och har nästan ingen sexlust alls. Vi kan inte komma på någon anledning till att hon är nere, men jag undrar om det kan bero på hennes p-piller. Kan det vara p-pillren och vad ska jag säga till henne? Jag vill verkligen att hon ska må bättre, och tycker att hon ska testa att sluta, men hon är rätt motvillig." /Pojkvännen

Det kan vara p-pillren, men det kan också vara något annat. Depressioner är komplexa. Om hon mår mycket dåligt, så tycker jag att du ska försöka få henne att gå till sin läkare eller barnmorska och prata med dem om hur hon mår.
Deppighet, humörsvängningar och mindre sexlust är dock en mycket vanlig biverkan av p-piller. Ibland kan deppigheten komma direkt, men i andra fall kan den komma smygande under en lång tid och då kan det vara svårt att se att det är pillren.
Om du tror att det är p-pillren så kan du försöka få henne att fundera på att sluta. I mitt inlägg om p-piller har jag massor av länkar till artiklar om hur p-piller kan påverka humöret och sexlusten, visa henne dem.

Många tjejer känner sig osäkra när de ska sluta med p-piller, de vet inte vad de ska använda för alternativ metod. Andra hormonmetoder som p-plåster, p-ring eller p-stav är fortfarande hormoner och även om det ibland kan hjälpa att byta sort, så kan hon i värsta fall må ännu sämre. Prata med henne om att övergå till kondom. Se till att tydligt visa att du inte har något emot att använda kondomer (även om det känns tungt till en början). Det bästa är om hon kan sluta med piller i några månader och se om det hjälper, då vet ni.

Jag brukar tipsa par som vill sluta med p-piller att testa att använda kondom, varje gång de har sex, i en månad innan de bestämmer sig. Ge det en chans och kom över den första fumligheten, innan ni bestämmer er. Förhoppningvis inser ni båda att det inte är så bökigt och att kondomerna inte spricker, så hon vågar sluta med p-piller.

Lycka till, hoppas hon mår bättre snart!