Friday, November 10, 2006

Fråga: Svårt behålla ståndet

"Jag har svårt att behålla ståndet med min flickvän, 'han' slaknar lätt när vi håller på. Jag har precis blivit ihop med min flickvän och skäms jättemycket. Vad kan jag göra?" /Anonym


Att du har svårt att behålla ståndet kan bero på flera saker, förmodligen är det dock ren nervositet. Du har en ny och läcker flickvän i sängen som du vill imponera på, och det kan bli lite för mycket på en gång. Du kan testa att låta bli att försöka ha samlag, smek varandra, ge varandra oralsex och ha kul i sängen utan pressen på samlag och prestation. Att smeka varandra till orgasm kan vara ett bra sätt att lära känna varandra och varandras kroppar, du kan komma över den första nervositeten och lär dig dessutom vad hon gillar så du kan vara ännu bättre i sängen.

Andra orsaker till potensproblem kan vara dålig blodcirkulation, tex pga rökning eller kraftig övervikt, och då kan du behöva tackla de problemen. Alkohol är heller ingen höjdare.
Något som kan hjälpa tillfälligt är en penisring som håller kvar blodet i penisen och kan ge kraftigare stånd som håller längre. De finns i många olika modeller i olika sexbutiker på nätet tex. De ska inte användas mer än 30 min i sträck.
Om dina problem fortsätter under lång tid kan det vara en bra ide att besöka en läkare och undersöka så det inte beror på något annat, men förmodligen kommer det lösa sig med tipsen ovan.

Lycka till!